Idebank til tallinnlæring – 1.trinn.
* «Fingre på kroppen» . Lærer gir instruksjon som, tre fingre på hodet, to fingre på øret osv. Denne leken kan utvikles med addisjon og subtraksjon.
* Telle med kroppen. Lærer gir instruksjon om hvor mange hopp barna skal hoppe. Her kan man lage regnestykker.
* Bankelek. Lærer banker på veggen og elevene lytter antall bank. Elevene skal ikke se når lærer banker. Her kan man også lage regnestykker.
* Rytme telling. Telle fra null til hundre ved hjelp av rytme, som å klappe i hender, lår, trampe, knipse osv.
* Telle opp og ned.
* Telle hverandre. Lage regnestykker.
* Bruke konkreter. Telle ting i klassserommet. Fantasien setter ingen grenser for hva barna kan telle.
* Hemmelig tall. Et barn går ut på gangen.
* Gym.sal. Lærer gir instruksjon om for eksempel 5 barn skal bo i en rockering. Antallet varieres fra gang til gang. Elevene må samarbeide med å telle og er det for mange må de finne seg en annen ring.
* Henge tallsymbolene i klasserommet. Konkreter under. Man kan gi partall og oddetall forskjellige farger.
* Bruk av papptallerken til å lage regnestykker. Hvert barn har tre tallerkner. Barna legger for eksempel 5 melkekorker i papptallerken 1, 2 melkekorker i tallerken 2. I tallerken tre legges riktig svar, altså 7. Man kan lage addisjons og subtraksjons-stykker. Stykkene kan i etterkant skrives ned i rutebok.