I kompetansemålene står det at elevene skal sammenligne størrelser ved hjelp av passende måleredskaper. De skal også lære beregning med og uten digitale hjelpemidler. De skal gjøre overslag og beregne lengde og masse.
Elevene lærer ulike former for måling. De skal forstå at måling for det meste handler om å sammenligne størrelser. Formålet er å finne ut hvor stort eller langt noe er. Det er også nyttig å vite hvilke måleredskaper som passer til det som skal måles. Hvorfor passer akkurat dette?
Læringsmålet blir følgende:
Kunne måle lengde og vekt. Kunne måle i dagligdagse situasjoner. Kunne måle for å sammenligne. Kunne gjøre om mellom m og cm. Kunne plassere m og cm på en talllinje. Kunne sammenligning av vekt.
Arbeidet i klasserommet starter med å presentere læringsmål og kriterier. Hva er et læringsmål? Hva er kriterier?
Tankekart om måling før vi begynner på temaet.Hvilke førkunnskaper hadde elevene om måling? De visste en del: En elev fortalte at faren skulle ut for å kjøpe parkett. De skulle legge nytt parkett i stuen. Han måtte da måle hvor mange fjøler han trengte. De snakket også om å se på hvem som var størst i klassen. En annen elev visste at vi kunne kjøpe et kilo epler, og da måtte vi vite hvor mye et kilo var. Vi bladde så gjennom læreboken for å finne ut hva de skriver om måling. Hva spør de etter? Hva skal vi lære? Vi kunne da supplere til det som var elevenes førkunnskap.
Gikk så gjennom formål og læringsmål, og snakket igjen om hva kriterier er. Elevene fikk så gå sammen to og to og lage kriterier med god veiledning og ønske om vurdering. På grunnlag av det som elevene kom med og veiledningen, laget vi et skjema for egenvurdering ut fra kriteriene. Underveisvurdering ble tatt ved å bruke skjemaet. Eleven vurderte seg selv etter praktiske oppgaver ved å skrive eller tegne smilefjes. Lærer gir så tilbakemelding med samme begrunnelse og hvorfor eleven får den vurderingen.
Kriterier som elevene skal måles etter er:
I tillegg til tavleundervisning , arbeidet elevene i smågrupper på fire med å prøve ut måling i praksis, på data, spill med meter og centimeter, og skriftlig i oppgaver der de skulle vise at de hadde forstått. Skjemaet for egenvurdering gjorde at eleven skjønte hva de skulle gjøre. De kunne selv lese og forstå kriteriene som de har vært med på å lage. Denne måten å lære på skapte elever som var aktive og svært motiverte for det de holdt på med. På slutten av temaet måling fikk elevene også en skriftlig prøve.